Warszawa, 26 marca 2014 r. – Wystartowały rozgrywki 16. edycji największego piłkarskiego turnieju dla młodzieży gimnazjalnej Coca-Cola Cup. W tym roku pod hasłem „Bądź aktywny, dołącz do gry” zagra 3929 drużyn z całego kraju. Najlepsze wyjadą na obóz piłkarski do Włoch. Tradycyjnie przygotowano też wiele atrakcji dla kibiców. Turniej już po raz czwarty będzie wspierał Robert Lewandowski.
Coca-Cola Cup to jeden z największych w Polsce piłkarskich turniejów młodzieżowych. W ciągu piętnastu lat wzięło w nim udział blisko 640.000 dziewcząt i chłopców. Do 16. edycji zgłosiło się 3929 zespołów, w tym 1401 żeńskich
i 2528 męskich. To o ponad 400 drużyn więcej niż w 2013 roku! Najwięcej reprezentacji 361 zarejestrowano
w województwie małopolskim Podczas konferencji prasowej w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie podkreślono znaczenie rozgrywek dla promocji aktywnego stylu życia.
„Coca-Cola Cup od wielu lat jest synonimem młodzieżowej rywalizacji na najwyższym poziomie i w duchu zasad fair play, doskonałej zabawy i wspaniałej atmosfery, ale też trampoliną do profesjonalnej kariery piłkarskiej, co potwierdza chociażby przykład naszego ambasadora, Roberta Lewandowskiego, który właśnie
u nas stawiał pierwsze piłkarskie kroki – przypomniała Marianna Klimczak, kierownik marki Coca-Cola w Coca-Cola Poland Services. – Firma Coca-Cola, jako organizator turnieju ma jednak dużo większe ambicje. Chcemy, aby Coca-Cola Cup stała się platformą do promocji aktywnego i zdrowego stylu życia. Stąd konsekwentnie od wielu lat wprowadzamy zmiany, dzięki którym udaje się ten cel realizować.”
Najważniejszym elementem promocji ruchu są towarzyszące rozgrywkom Strefy Aktywnego Życia, w których odwiedzający mogą spróbować swoich sił w prostych konkurencjach sportowych, dowiedzieć się jak dbać o zdrowie
i kondycję na co dzień, a także – dzięki współpracy z Polskim Towarzystwem Dietetyki – poznać tajniki zdrowego żywienia i nawadniania organizmu.
„Już po raz drugi będziemy wspierać turniej, bo widzimy w nim ogromny potencjał w zakresie edukacji młodych ludzi związanej z prawidłowym bilansem energetycznym – przyznaje Joanna Myszkowska - Ryciak z Polskiego Towarzystwa Dietetyki. - Dzięki rozgrywkom możemy dotrzeć do wielu nastolatków i ich rodzin. Podobnie jak
w ubiegłym roku, chcemy przekonywać, że nie warto stosować restrykcyjnych diet, ale trzeba wypracować prawidłowe nawyki żywieniowe i włączyć do swojego planu dnia aktywność fizyczną.”
Rolę Coca-Cola Cup w promocji aktywności fizycznej wśród młodzieży docenia też Ministerstwo Sportu i Turystyki, które już po raz kolejny zostało patronem honorowym turnieju. „Bardzo nas cieszy podejście organizatorów do tego projektu – to ważne, żeby wykorzystywać skalę takich przedsięwzięć i docierać z edukacją sportową do jak największej liczby osób” – podkreślił Tomasz Półgrabski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki.
Aby promocja aktywnego stylu życia zyskała jeszcze szerszy zasięg, już po raz drugi finał Coca-Cola Cup zostanie zorganizowany nie na stadionie, a w przestrzeni miejskiej. Po spektakularnym finale turnieju na krakowskim Rynku
w 2013 roku, boisko z naturalną trawą i trybunami na 1.200 osób tym razem stanie na Plaży Miejskiej w Gdyni. „Gdynia to miasto bardzo otwarte na sport – podkreśla Marek Łucyk, Dyrektor Gdyńskiego Ośrodka Sportu
i Rekreacji. – Sami prowadzimy wiele projektów zmierzających do promocji aktywności fizycznej wśród mieszkańców i widzimy, że sport staje się naprawdę modny. Dlatego tym bardziej cieszymy się, że finał Coca-Cola Cup 2014 odbędzie się właśnie u nas.”
Robert Lewandowski przyznał, że - poza sympatią do turnieju, w którym występował jako nastolatek – o przyjęciu roli ambasadora zadecydował przede wszystkim społeczny aspekt rozgrywek i fakt, że dzięki temu projektowi każdy
z nas może cieszyć się pełnią życia na co dzień. „Bardzo podoba mi się rozszerzanie formuły turnieju o promocję aktywnego stylu życia. Sam żyję bardzo aktywnie i uwielbiam uprawiać rekreacyjnie różne sporty. Tak zostałem wychowany i dlatego wiem, jak ważne jest zaszczepienie miłości do ruchu i nauka systematyczności. Jeśli ktoś lubi to, co robi, to sukcesy przychodzą same. A nawet jeśli nie każdy zostanie profesjonalnym sportowcem, to aktywność fizyczna uprawiana od najmłodszych lat i edukacja na temat jej roli pomogą w pełniejszym, zdrowszym
i szczęśliwszym życiu. Czuję, że przestaję już być tylko i wyłącznie ambasadorem turnieju Coca-Cola Cup, który zawsze będzie głęboko w moim sercu, a staję się ambasadorem szerszej idei związane z promocją sportu i aktywności fizycznej.”
W roku piłkarskich Mistrzostw Świata FIFA organizatorzy chcieliby dać wszystkim uczestnikom Coca-Cola Cup szansę na poczucie smaku tego najważniejszego futbolowego wydarzenia. W pakietach startowych uczniowie
i trenerzy otrzymali m.in. breloczki z maskotką mundialu, a wszystkie szkoły zarejestrowane do udziału w turnieju dostaną piłki z limitowanej edycji Mistrzostw Świata. Każdy gimnazjalista biorący udział w rozgrywkach może też podzielić się swoją ciekawą historią związaną z futbolem. Autor najbardziej inspirującej wyjedzie, w charakterze reportera, na obóz piłkarski w Brazylii i będzie mógł zobaczyć na żywo mecz otwarcia mundialu. Z kolei zwycięzcy tegorocznej edycji Coca-Cola Cup pojadą na obóz do Włoch, gdzie będą doskonalić swoje umiejętności pod okiem trenerów z Brazylii.
Patronat honorowy nad turniejem Coca-Cola Cup 2014 objęło Ministerstwo Sportu i Turystyki.
16 lat turnieju Coca-Cola Cup w Polsce
Coca-Cola Cup to najstarszy i jeden z największych piłkarskich turniejów młodzieżowych w Polsce, często określany mianem nieoficjalnych młodzieżowych Mistrzostw Polski w piłce nożnej. Organizowany jest nieprzerwanie od 1999 roku. W jego piętnastu dotychczasowych edycjach udział wzięło blisko 640.000 dziewcząt i chłopców z całej Polski. Struktura turnieju ewoluowała przez lata, odzwierciedlając zmiany zachodzące w systemie szkolnictwa. Początkowo był on przeznaczony dla uczniów szkół podstawowych, ale w 2000 roku do gry dopuszczono również reprezentacje gimnazjów. Od 2010 roku w turnieju mają możliwość rywalizacji jedynie szkoły gimnazjalne. W tym samym roku do rozgrywek dołączyły dziewczęta – i od razu zgłosiło się aż 1106 drużyn żeńskich.
Ostatnie cztery lata przyniosły jeszcze więcej zmian. Jako organizatorzy Coca-Cola Cup kładziemy szczególny nacisk na promocję pozytywnych postaw w duchu zasad fair play. Stąd też w 2010 roku, po raz pierwszy
w historii Coca-Cola Cup wprowadziliśmy do turnieju system premiowania zachowań zgodnych z duchem sportu. Założeniem punktacji „GRAM CZYSTO” jest popularyzacja gry w poszanowaniu przeciwnika
i przestrzeganiu zasad fair play. Zespół, który w czasie meczu nie otrzyma żółtej ani czerwonej kartki, jest nagradzany dodatkowym punktem „GRAM CZYSTO”. Niejednokrotnie decyduje on o wyniku rywalizacji w grupie. Rok później stworzyliśmy Akademię Futbolu Coca-Cola Cup, której głównym zadaniem było promowanie młodych graczy i umożliwianie im rozwijania piłkarskich umiejętności pod okiem najbardziej doświadczonych specjalistów z Polski i zagranicy.
W 2011 roku zorganizowaliśmy Strefy Aktywnego Życia, w których każdy odwiedzający nasze imprezy mógł spróbować swoich sił w różnych dyscyplinach sportowych, porozmawiać z ekspertami i dowiedzieć się, jak żyć zdrowo i aktywnie na co dzień. Z roku na rok systematycznie rozszerzamy ich formułę, a od 2013 roku organizujemy finały wojewódzkie w weekendy z nadzieją, że staną się wielkim rodzinnym piknikiem
o charakterze sportowym. W ubiegłym roku również po raz pierwszy zdecydowaliśmy się zorganizować finał krajowy Coca-Cola Cup nie na stadionie, ale w przestrzeni miejskiej. Na Rynku Głównym w Krakowie stanęło boisko z naturalną trawą i trybunami oraz powiększona Strefa Aktywnego Życia. W ciągu dwóch dni imprezę odwiedziło aż 40.000 osób. W 2014 roku zapraszamy na wielki finał do Gdyni.
W Coca-Cola Cup pierwsze sukcesy odnosiło wielu zawodników, którzy dziś potwierdzają swoją klasę
na polskich i europejskich boiskach. Wśród piłkarzy, którzy zaczynali swoją karierę w naszym turnieju, są m.in. dwaj ambasadorzy rozgrywek Robert Lewandowski i Ariel Borysiuk, a także Michał Janota, Kamil Grosicki, Radosław Majewski czy Karol Linetty.
Na zwycięzców Coca-Cola Cup co roku czekają atrakcyjne nagrody – wyjazd na mecz najlepszych zespołów lig europejskich lub możliwość zobaczenia na żywo największych piłkarskich imprezy Europy i świata. Triumfatorzy Coca-Cola Cup byli m.in. w Barcelonie, Madrycie, Amsterdamie czy w Mediolanie. Wyjazdom tym niejednokrotnie towarzyła możliwość treningu pod okiem profesjonalistów oraz spotkania z gwiazami futbolu. W 2013 roku zwycięzcy trenowali w legendarnym Juventusie Turyn, a w 2014 będą doskonalić swoje umiejętności w Rzymie pod okiem brazylijskich trenerów.
Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej www.cocacolacup.pl
Partnerem merytorycznym programu jest Polskie Towarzystwo Dietetyki, natomiast partnerem technicznym, firmy adidas i T-Mobile.polska