Do organizatora zmagań Auto Moto Klubu Limanowa (18–20.07) napływają zgłoszenia kierowców z całej Europy, planujących pojawić się w Beskidzie Wyspowym, podczas 7. rundy FIA EHC – Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich. Partnerem Strategicznym wydarzenia jest Województwo Małopolskie,
Trwa 95 sezon rozgrywania mistrzostw Europy FIA w wyścigach górskich, istniejących pod tą nazwą od 1957 roku. Wyścigi samochodowe mają dłuższą historię, organizowano je już w latach 1930-1933 przez Association Internationale des Automobile Clubs Reconnus (AIACR).
Pierwsze tytuły mistrzowskie w 1930 roku pojechały do Niemiec. W kategorii aut wyścigowych wygrał urodzony w Warszawie Hans Stuck (Austro-Daimler), zaś w grupie pojazdów sportowych tytuł wywalczył Rudolf Caracciola (Mercedes Benz). Polską eliminacją był III Międzynarodowy Wyścig Tatrzański. Na 7,5 km trasie z Łysej Polany do Morskiego Oka w 1930 roku triumfował Stuck. Dodajmy, że rajd był zradiofonizowany przez Radio Kraków. Austriak – już po II wojnie światowej – zadebiutował w Formule 1 w Grand Prix Włoch w 1951 roku, w zespole British Racing Motors. Tradycje europejskich zmagań na najwyższym poziomie podtrzymuje Limanowa, gdzie po raz kolejny zostanie przeprowadzona runda FIA EHC – Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich.
Christian Merli w Limanowej wygrał już siedem razy
W tej dyscyplinie motorsportu nie są rozgrywane mistrzostwa świata. Stąd FIA EHC znajdują się na szczycie list, jeśli chodzi o prestiż zawodów. Wyścig będzie także 7. i 8. rundą Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski (GSMP).
Swój start na trasie Stara Wieś–Przełęcz pod Ostrą zapowiedzieli czołowi kierowcy Europy, prowadzący w swoich kategoriach, po sześciu rozegranych dotychczas rundach. Przede wszystkim zobaczymy ponownie Christiana Merliego, Włocha w bolidzie Nova Proto NP01. Pochodzący z Trento kierowca, pięciokrotny mistrz Starego Kontynentu, wygrał w Limanowej aż siedem razy. Tylko raz w trakcie swoich startów ustąpił miejsca na najwyższym stopniu podium „królowi gór”, swojemu włoskiemu koledze Simone’owi Faggiolemu (2019). Merli jest aktualnym liderem kategorii 2, zgromadził 129 pkt.
Rywalizacja szybkich samochodów na najdłuższej trasie w Polsce zawsze wzbudza olbrzymie zainteresowanie wśród kibiców. Dziękuję Auto Moto Klubowi Limanowa za organizację zawodów na bardzo wysokim poziomie. Wyścig Limanowa – Przełęcz pod Ostrą – obok walorów czysto sportowych - jest znakomitą promocją bezpieczeństwa na drodze, co doskonale wpisuje się w strategię Wojewódzkiego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Jednocześnie jako samorząd województwa mówimy zdecydowane nie nielegalnych wyścigom samochodowym. Bezpieczeństwo stawiamy ponad wszystko, także podczas wakacyjnego wypoczynku nad wodą czy w górach.
Zawody motorsportu są wspaniałym widowiskiem, kibice wspierają zawodników walczących o zwycięstwo i jednocześnie pokonujących własne słabości. Wszystkim uczestnikom 16. Wyścigu Górskiego Limanowa – Przełęcz pod Ostrą życzę wielu sportowych wrażeń i zapraszam do bliższego poznania wyjątkowej Małopolski
- podkreślił marszałek Łukasz Smółka.
Na miejscu drugim w tej samej klasyfikacji jest Kevin Petit (Nova Proto NP01, 116 pkt), który również zapowiedział przyjazd do Limanowej. Francuz staje na podium wyścigów górskich różnej rangi od 2017 roku. Jest bratem wielokrotnego uczestnika rozgrywanych w Polsce wyścigów międzynarodowych Sebastiena, zdobywcy w 2021 roku (z reprezentacją Trójkolorowych) Pucharu Narodów, podczas FIA Hill Climb Masters. Francuz był na wyścigach torowych, współpracując z ekipą legendarnego Sebastiena Loeba. Do FIA EHC trafił rok temu, zajmując ósme miejsce w klasyfikacji generalnej bolidów.
Plejada gwiazd motosportu w Beskidzie Wyspowym
W kategorii 1 (pojazdy z nadwoziem zamkniętym) awizowana jest czołowa trójka sezonu 2025. Dobrze znany w Limanowej O’Play’a (Włochy, Mitsubishi Lancer) liderujący z dorobkiem 125 pkt, drugi w stawce Macedończyk Igor Stefanovski (97 pkt), który w tym sezonie kieruje spektakularnym Ferrari 488 Challenge EVO i trzeci Luis Antonio Penido Lopez (ESP, Renault Clio RS Cup EVO). Tradycyjnie w Polsce chce się pokazać ubiegłoroczny mistrz Europy Matij Jurišić (Chorwat pojedzie Peugeotem 308 1,6 TCR).
Wśród tegorocznych gwiazd wyścigu będzie były mistrz Europy, jeżdżący w barwach Czech Szwajcar Ronnie Bratschi (Mitsubishi Lancer) czy kierowca potężnego Mercedesa Benz SLK 340 (silnik z F1) Reto Meisel (SUI), który w tym sezonie zaliczył już dwie wygrane.
Swój start potwierdziła trójka polskich zawodników startujących w całym cyklu FIA EHC. Z europejską czołówką zmierzą się ubiegłoroczny mistrz Polski GSMP Grzegorz Rożalski, dysponujący ponad 1000–konnym Mitsubishi Lancerem (dotychczas wygrał jedną rundę FIA EHC), zajmujący na razie z 84 pkt szóstą lokatę w „generalce” i drugą w najmocniejszej grupie 1. Zamiar startu potwierdził Karol Krupa (Skoda Fabia CT), zwycięzca wyścigu Ecce Homo w Czechach oraz startujący Mitsubishi Lancerem Szymon Piękoś.
Dbałość o bezpieczeństwo, fantastyczna atmosfera i gościnność
Dyrektorem wyścigu będzie Bogdan Pałka, prezes Auto Moto Klubu Limanowa. Zespołem sędziów sportowych pokieruje Włoch Paolo Bet. Obserwatorem FIA został Kevin Ferner z Niemiec, a obserwatorem technicznym FIA Brytyjczyk Gordon Forbes
Ireneusz Raś: Wraz z Auto Moto Klubem Limanowa, serdecznie zapraszam Państwa na 16. Edycję Wyścigu Górskiego Limanowa – Przełęcz pod Ostrą. Już po raz drugi mam zaszczyt objąć swoim honorowym patronatem to prestiżowe wydarzenie sportowe, odbywające się w randzie Mistrzostw Polski.
Na starcie jak zawsze staną najlepsze ekipy z całej Europy, a wysoko położona w górach trasa - bardzo wymagająca i najszybsza zarazem ze wszystkich tras wyścigów górskich w naszym kraju – dostarczy niezwykłych sportowych emocji i ukaże cały kunszt kierowców.
Wspaniała organizacja i pełen profesjonalizm, dbałość o bezpieczeństwo, fantastyczna atmosfera i gościnność, bardzo licznie przybywający z całej Polski kibice – to właśnie Wyścig Górski Limanowa – Przełęcz pod Ostrą.
Trasa zlokalizowanego na drodze K1609 wyścigu liczy 5493 metry, różnica wysokości pomiędzy startem w Starej Wsi a metą na przełęczy Ostra wynosi 302 metry. Średni wznios liczy 5,5 %. Podczas polskiej rundy FIA EHC zgłoszeni do tego cyklu kierowcy mają, w porównaniu z innymi zawodami z tego cyklu, więcej możliwych do wykorzystania podjazdów treningowych – bo aż pięć, doliczając dwa niedzielne podjazdy wyścigowe. Kibice będą mieli okazję do śledzenia aż siedmiu przejazdów FIA EHC.